Wie kent het niet? Pijnlijke, brandende pijn in je voeten tijdens het fietsen? Of dove tenen? Waarom wordt dit meer tijdens het fietsen? Wat is de oorzaak en wat kan je eraan doen?

Wat is de oorzaak van deze vervelende, brandende pijn in je voeten?

Tegenwoordig lopen we steeds minder op blote voeten. Onze voeten zitten hele dagen in schoenen. De voetspieren, die zorgen voor stabiliteit, worden “lui”. Met als gevolg dat je voeten in de loop van de jaren steeds meer gaan doorzakken. Dit betekend meer druk op zenuwbanen en bloedvaten, die tussen de middenvoetsbeentjes door lopen. Deze komen soms knel te zitten (morton’s neuroom).

Wanneer voeten uitzakken, worden deze ook breder. Bij een verkeerde schoenkeuze, komt de voet nog meer knel te zitten. Zeker wanneer we lang achtereen op de fiets zitten en het ook nog erg warm is.

Bij FitYourbike zie ik, tijdens de dynamische fietsafstellingen, veel klanten met voetklachten. De basis van mijn bikefits begint bij de voeten. Daar begint immers de krachtoverbrenging. Ik analyseer alle bewegingen, krachtoverbrenging op de pedalen met behulp van . Dit zijn sensoren, die in de schoenen gaan en de kracht, druk en stabiliteit meten.

onderzijde voetzool

Beoordelen voetzool op druk, hier is veel eelt te zien in het midden. Dat betekend veel druk

Daarna kijk ik naar je voeten en schoenen. Hoe bewegen de verschillende gewrichten van je voeten? Is er veel eelt te zien op bepaalde plekken, dan geeft dit aan dat daar veel druk is. Hoe is de stabiliteit, wanneer je op 1 been gaat staan? Gaan je tenen dan klauwen om je voet te stabiliseren? Draait je voet naar binnen? Hoe is de stand van je voet ten opzicht van je onderbeen? Vaak geeft de binnenzool al veel informatie over druk en stabiliteit. Wordt de voet goed ondersteund door de binnenzool? En natuurlijk of de schoen wel breed genoeg is, de juiste lengte heeft en de zool stijf genoeg is. Heel vaak zie ik dat klanten de breedte gecompenseerd hebben, door TE grote schoenen te kopen. Dat is niet de juiste oplossing en geeft alleen maar meer instabiliteit en wrijving.

beoordelen voeten

Klauwende tenen, wijzen vaak of verminderde stabiliteit

Hoe minder de zool buigt(stijver), hoe beter de druk wordt verdeeld over heel de schoen i.p.v. op een punt. Bij een slappe zool ontstaat er meer druk op de tenen. Daarnaast zorgt een stijve zool ook voor een betere enkel stabiliteit.

Hoe kan je deze voetklachten voorkomen?

Veel voetklachten kunnen voorkomen worden, door de volgende stappen te doorlopen.

  1. Check je schoenen op breedte. Wanneer een schoen te smal is, zullen je voetklachten nooit opgelost worden. Daarom begin ik ook altijd met controle van je schoenen. Ik zie nog steeds heel veel klanten, met te smalle schoenen.
  2. Controleer de stijfheid van je buitenzool van je schoenen.
  3. Wat zien je op je huidige binnenzool? Geeft de binnenzool voldoende ondersteuning? Ik maak gebruik van thermoplastisch vervormbare steunzolen, zodat je voetgewelf goed ondersteund wordt. Heb je meer steun nodig, dan adviseer ik om een volledig op maat gemaakte steunzool te laten maken. Hiervoor maak ik een afdruk van je voeten in een schuimdoos. Hierna wordt er gips gegoten en wordt hierover een volcontact zool gemaakt, met eventuele aanpassingen. Een voorvoetsteun kan de druk weghalen bij de kopjes van je middenvoetsbeenderen. En zorgen dat je voorvoet minder doorzakt, zodat zenuwbanen en bloedvaten minder in de knel komen te zitten.

    fietszool met levensverhaal

    Fietszolen met een levensverhaal. Een zool geeft mij al heel veel informatie over stabiliteit. Hier is te zien dat zijn linkervoet veel kleiner is, maar wat mij vooral opvalt is dat hij links ook veel meer met zijn tenen klauwt. Dit is een teken van instabiliteit. De klant geeft ook links minder zijn kracht kwijt te kunnen.

  4. Afstelling van de schoenplaatjes. Het lijkt heel simpel, maar een cm te ver naar voren, kan veel extra druk op je voorvoet geven. Ik gebruik markers op je voeten, om de juiste positie te bepalen. Weten wat de juiste plek is? Ik leg het je graag uit.
  5. Varus-, Valgus-correctie. Je schoenen en pedalen zijn vlak. Maar bij 90% van de mensen, staat de voorvoet in varus stand ten opzicht van je onderbeen. Dit houdt in dat de meeste druk aan de buitenkant van je voet komt. Wanneer je inklikt in je pedaal, worden je voeten dus geforceerd in een onnatuurlijke stand. Hierdoor draaien middenvoetsbeenderen over elkaar en komen zenuwen en bloedvaten extra in de knel. Met wigjes kan de druk en stabiliteit verbeterd worden op voeten en stand van je been. Ik test op de fiets, hoeveel wigjes jij nodig hebt.