Het vinden van de perfecte afstelling van je racefiets is lastig, omdat je te maken hebt veel verschillende disciplines. Voordat we beginnen met de bike fit. Is het belangrijk na te gaan wat voor type rijder jij bent. Ben je iemand die wedstrijden fietst of voor de beste prestaties gaat. Dan ligt de focus op maximale krachtoverbrenging en verbeteren van je prestaties. Ben je iemand die voor maximaal fietsplezier gaat, liever wat comfortabeler zit. Dan zorgen we ervoor dat je zo stabiel mogelijk zit, druk op je handen niet te groot wordt. En natuurlijk houden we in ons achterhoofd dat je ook je krachten zo optimaal mogelijk kwijt kunt. 

Hieronder zal ik een aantal algemene richtlijnen voor een bike fit van je racefiets. Natuurlijk blijft elke dynamische bike fit een maatwerk traject, het zijn geen vaste hoeken of gegevens waarmee we werken.  Iedereen heeft zijn eigen doel, fietsverleden, getraindheid en dus unieke afstelling.

ZIT JIJ COMFORTABEL?

De afbeeldingen hieronder tonen de belangrijkste onderdelen van je fiets, die aangepast dienen te worden.

Het eerste plaatje laten een foutieve afstelling zien, de tweede een meer perfecte houding.

  • Armen: Een goede fietspositie zorgt voor ontspannen schouder en licht gebogen ellebogen
  • Zadel: Een goed afgesteld zadel zorgt voor meer stabiliteit, controle en pedaal-efficiëntie.
  • Knieën: Je knieën nog ligt gebogen, met de pedaal in de onderste positie is perfect. Verder besteed ik veel tijd aan de afstelling van je schoenplaatjes en stabiliseren van je voeten, omdat direct invloed heeft op de uitlijning van je knieën.
  • Frame: Het juiste frame hebben is het essentieel, maar dit is alleen het uitgangspunt voor het verkrijgen van de optimale fietsafstelling
  • Shifters en remhendels: Laat ze niet in een positie staan, maar speel ermee. Belangrijk is dat onderarmen en handen in een lijn staan.

Omdat iedereen anders is – de een heeft langere benen en een kort bovenlichaam, terwijl de ander langere armen heeft maar korte benen – de basis is een juiste framemaat waarbij je de mogelijkheid hebt om stuur, stuurpen, zadel, shifters ed te finetunen.

ZADEL HOOGTE

Over zadelhoogte hoor ik veel verschillende richtlijnen. Wanneer je naast de fiets staat, moet zadel op heuphoogte staan. Wanneer je op de fiets zit, met crank in verlengde van zadelbuis, moet je hak net op de pedaal kunnen. Ook zijn er verschillende rekenformules, om de “juiste” hoogte te bepalen. Maar er zijn te veel variabelen om dit als optimale zadelhoogte aan te houden, waaronder:

  • Waar ga je op je zadel zitten? Zit je verder achterop je zadel, dan zit je in verhouding hoger.
  • Waar staan de schoenplaatjes onder je schoenen? zie eerdere blog schoenplaatjes juist afstellen
  • Hoe dit is de zool van je schoen?
  • Wat voor type rijder ben jij? Trial of CX? Bij downhillen heb je je zadel liever iets lager.
  • Wat is de optimale lengte van je spieren, waarop je maximaal kunt presteren?
  •  

ZADELPOSITIE

Als uitgangspunt kan je je zadel horizontaal zetten. Gemiddeld zal het zadel 1 of 2 graden naar boven of beneden staan.

Bij FitYourBike gebruiken we zadeldrukmeting om jouw zadel optimaal af te stellen. Een matje met 64 druksensoren gaat over je zadel. Hiermee zien we hoe je over je zadel beweegt, hoe de stabiliteit is, of het zadel niet te hoog staat afgesteld en of het zadel wel bij je past.

Zadel rails hebben vaak veel voor/achterwaartse aanpassingsmogelijkheden en niet alle seatposts zijn gelijk. Sommige hebben een set-back, anderen hebben een klem die recht boven de zadelbuis zit. Dit heeft invloed op de positie die je wilt bereiken met je zadel. Een zadel dat te ver naar achteren staat, zorgt voor meer druk op het achterwiel. Misschien zelfs te veel, waardoor er te weinig druk op voorzijde is voor een juiste druk op je suspensie voorvork en bij klimmen te weinig druk op je voorwiel. Een zadel dat te ver naar voren is ingesteld, zorgt ervoor dat je lichaamszwaartepunt, misschien wel voor je trapas uitkomt en dan moeten je quadriceps harder werken om op je zadel te blijven in plaats van dat je die spierkracht gebruikt voor het fietsen. Ook komt er meer druk op je stuur en dus handen.

Ik maak tijdens mijn bike fits gebruik van een vermogensmeter en testen op weerstand, om te bepalen wat jouw ideale zadelafstelling is. Pas wanneer het zadel goed is afgesteld, kan je wat zeggen over de juiste stuurpenlengte en stuurhoogte. De basis is de afstelling van je zadel en schoenplaatjes.

AFSTELLING ZADEL-STUUR AFSTAND

Heb je de mogelijkheid om verschillende stuurpenlengten te testen en verschillend gevormde handgrepen, experimenteer dan met verschillende zitposities. Arm-, been- en romp-lengte varieert tussen de fietsers met dezelfde lichaamslengte, net zoals de lichaamsverdeling. Dit kan grote invloed hebben op de setup van je fiets. Een renner met een grote buik zal om een andere fietsafstelling vragen, dan een renner met een goed verdeelde spiermassa of zwaar hoofd.

Bij FitYourBike hebben we de beschikking over een verstelbare stuurpen. Deze kan in elke gewenste hoek en lengte ingesteld worden, zodat we direct zien wat het effect is en het beste bij je bouw en rij-stijl hoort.

Ook hier gaan weer allerlei richtlijnen rond op internet. Bijvoorbeeld: elleboog tegen punt zadel en dan gestrekte hand langs de stuurpen. Voor een renner die opzoek is naar een snelle een efficiënte trial houding, zal ontdekken, dat de langste vinger tot ongeveer halverwege centrum stuur en bovenkant van voorvork ligt.  Wanneer je een renner bent die meer voor technisch parcours gaat, dan zal je merken dat je iets korter komt te zitten. Maar zoals gezegd hangt dat ook af van lichaamsbouw en core-stabiliteit.  Het beste is dus testen op je fiets, dat is fine-tuning!

Hoe hoog een stuur moet staan, heeft ook weer met rijstijl, getrainheid, mobiliteit en lichaamsbouw te maken. Hoe meer gericht op snelheid, hoe dieper je in principe wilt zitten. Maar ga je meer voor de technische stukken dat is het beter om iets rechter op te zitten, zodat je minder druk op de handen hebt. En dus meer controle. Iemand met een zwaarder bovenlichaam, zal hoe gek het ook klinkt, iets rechterop willen zitten.

Ik geloof dus niet in standaard regels, iedereen is anders, dus een unieke fietsafstelling.

Die van jou bepaal ik met behulp van video-, zadel- en voetdrukmeting. FitYourbike verbeterd je prestatie, voorkomt pijnklachten en zorgt voor nog meer fietsplezier.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Maak dan nu een afspraak.

KIES HET PAKKET DAT BIJ JOU PAST

OPTIMALISEREN FIETSPRESTATIES

Heb je al een keer een Bikefitting door FitYourBike laten doen, dan kan door training of verandering in stabiliteit en/of mobiliteit je fietshouding zijn veranderd. Wil je het maximale uit je fietsprestaties halen, dan is het in deze gevallen interessant om je fietshouding te laten optimaliseren. De kosten voor een sessie voor het optimaliseren van je fietshouding bedragen 89 euro.

VERBETER PRESTATIES, VOORKOM KLACHTEN

Een fietsafstelling op maat. Een verwijzing van een revalidatiearts of orthopedisch chirurg is niet nodig!

MAAK NU EEN AFSPRAAK!