FIETSAFSTELLING

Met de juiste fietsafstelling beweeg je efficiënter, presteer je beter, voorkom je blessures en zit je comfortabeler op je fiets.
Neem contact op

EEN FIETSAFSTELLING IS MAATWERK

Vind je optimale fietsafstelling

De ideale fietspositie is afhankelijk van comfort, doel, lichaamsafmetingen en/of beperkingen (blessures). Het is geen ‘exacte’ wetenschap, dat in een boekje is te vinden. De ervaring van de bikefitter speelt hierin een belangrijke rol.  Hieruit mag je dus concluderen dat alleen een statische meting, waarbij lichaamsmaten worden opgemeten en met formules de fietsafstelling bepalen, onvoldoende is voor de ideale fietsafstelling. Het kan dienen als uitgangspunt, maar daarna dient een dynamische fietsafstelling te volgen. Met een juiste fietspositie zal je efficiënter bewegen, beter presteren, blessures voorkomen en comfortabeler op je fiets zitten.

Veel voorkomende problemen zien we aan nek/schouder, handen, zadel, rug, knieën en voeten. FitYourBike begint met een analyse van je huidige houding op de fiets, dit doen we met behulp van video-analyse, dynamische zadeldrukmeting en voetdrukmeting. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij ook de voeten worden bekeken. Dit is de basis waar je de kracht overbrengt op je pedalen.  Soms is tussenkomst van een manueeltherapeut of fysiotherapeut gewenst om de optimale fietsafstelling te bereiken. FitYourBike werkt daarom samen met verschillende therapeuten.

Nadat de aanpassingen zijn uitgevoerd, vindt er opnieuw een opname van de fietsbeweging plaats. De nieuwe beelden en grafieken worden vergeleken met de eerste opnames en er wordt gekeken of de aanpassingen het gewenste effect hebben. Hierbij zijn uiteraard niet alleen de berekeningen van de software doorslaggevend. Even belangrijk is uw gevoel bij de nieuwe zitpositie.

Aanpassingen in de fietsafstelling kunnen invloed hebben op de prestatie, direct of via een efficiëntere beweging. Voor een fietspositie waarbij de geleverde arbeid maximaal wordt omgezet in beweging moeten biomechanische en fysiologische variabelen worden geoptimaliseerd.

De optimale fietsafstelling is grotendeels afhankelijk van de volgende variabelen:

  • Afstelling schoenplaatjes/keuze schoenen, eventueel gebruik van zooltjes en wigjes
  • Zadelhoogte
  • Zadelkeuze
  • Zadelterugstand.  Zwaartepunt/balans ten opzichte van de fiets
  • Zadelhoek
  • Stuurbreedte
  • Zadel-stuurafstand
  • Zadel-stuurhoogte verschil
  • Cranklengte

Effect variabelen op de optimale fietsafstelling:

Schoenplaatjes afstellen

  • De belangrijkste factor met betrekking tot de positie van de voet op de pedaal, als het gaat om de krachtoverbrenging, is de voor- achterwaarts instelling van de schoenplaatjes. De schoenplaat moet in de lengterichting zo worden aangepast, dat deze op de lijn van bal van de voet en kleine teen ligt. Eerder werd het schoenplaatje altijd onder de bal van de grote teen gelegd. Tegenwoordig zijn zolen zo stijf, door het plaatje iets verder naar achteren te zetten, krijg je veel meer stabiliteit en wordt kuitspieren en achillespees minder belast.Door gebruik te maken van wigjes in de schoen of onder de schoen kan de druk ook beter verdeeld worden over de bal van je voet. Bij 90% van de fietsers zien we een varus stand van de voorvoet, waardoor er meer druk op de buitenkant van de voet ontstaat. Tevens zien we hierbij dat bij elke trapbeweging je knie naar binnen valt. Door een wigje te gebruiken, die aan de binnenkant iets dikker is, wordt de stabiliteit, dus krachtoverbrenging verbeterd.Soms is het gebruik van fietszolen aan te bevelen. Hiermee vergroot je het contact met je schoen/pedaal en neutraliseer je de stand van je voeten.

schoenplaatjes afstellen

Zadelafstelling

  • Zadelhoogte
    • Te laag: Met een kleinere heuphoek kan je niet optimaal kracht leveren, dit is mede afhankelijk van je mobiliteit en stabiliteit (lengte spieren). Er ontstaat meer druk aan de voorkant op je knie en overbelasting van je achillespees
    • Te hoog: Staat het zadel te hoog dan zal er een overbelasting van je hamstrings en Gastrocnemius ontstaan, overstrekking van de knie, onderrug en zadelproblemen
  • Zadelkeuze. Door gebruik te maken van dynamische zadeldrukmeting, zien we waar je op het zadel zit, hoe je beweegt op je zadel, of je wel recht op je zadel zit en nog nauwkeuriger de zadelhoogte bepalen. Bij een zadel dat te hoog staat, ontstaat meer druk voorop het zadel en beweeg je steeds meer van voor naar achteren.
  • Zadelterugstand. De zadelterugstand, bepaald voor een groot deel de efficiëntie van de krachtoverbrenging. Het bovenbeen wordt als een hefboom omlaaggedrukt en bedient hiermee de hefbomen van het onderbeen en de enkel en de voet. De krachtoverbrenging is het meest optimaal, wanneer de pedaal zich in de 3-4 uur positie bevindt. De zadelterugstand wordt bepaald door de plaats waar het zadel bevindt en de geometrie van het zadel. De meest betrouwbare manier om dit te bepalen is een dynamische fietsafstelling. De zadelterugstand bepaald hoe de balans op de fiets is. Dus waar ligt je zwaartepunt ten opzichte van je trapas. Zit je te ver naar voren, dan krijg je meer druk op je handen. Ligt deze te ver naar achteren, krijg je meer druk op je zadel, maar kan je ook niet meer optimaal kracht leveren. Je trapt dan meer naar voren, dan omlaag, zonder gebruik te maken van je lichaamsgewicht.
  • Zadelhoek. Met de zadeldrukmeting kunnen we ook dit optimaliseren. Soms kan een stukje kanteling van je zadel, de druk aanzienlijk doen veranderen. Belangrijk is dat zenuwbanen en bloedvaten niet de hele trapcycles worden belast. Er moet een moment zijn, waarop de druk er weer af gaat, zodat deze even tijd hebben om te herstellen.

Fietsstuur

  • Stuurbreedte. Bij de stuurbreedte houden we schouderbreedte aan bij een racefietsstuur. Een verkeerde breedte zorgt voor:
    • Kanteling van schouderblad
    • Overbelasting van nekspieren
    • Nekpijn
    • Hoofdpijn
    • Handpalmen naar binnen plooien
    • Verminderde bloedtoevoer
    • Tintelingen van de vingers.
    • afstelling fietsstuur
  • Zadel-stuurafstand
    • Een te lange zit, zal rugproblemen geven, je zwaartepunt komt te ver naar voren te liggen, nek-schouderproblemen en verhoogde druk op je handen geven
    • Zit je te kort, dan zien we vaak een bolling van de rug ontstaan. De rug wordt onvoldoende gestrekt
  • Zadel-stuur hoogteverschil. Dit is mede afhankelijk van je fietservaring, core-stabiliteit en mobiliteit van onder andere je heup.

Cranklengte

  • Cranklengte: Spieren hebben een optimale lengte waarbij ze meeste vermogen kunnen leveren. Langere spieren hebben daardoor een langere crank nodig zodat de gewrichtshoeken groter worden.

Voor vragen of een afspraak, stuur een mail naar info@fityourbike.nl of bel 06-19953394.

VERBETER PRESTATIES, VOORKOM KLACHTEN

Een fietsafstelling op maat. Een verwijzing van een revalidatiearts of orthopedisch chirurg is niet nodig!

MAAK NU EEN AFSPRAAK!