“Fietsen hoort pijn te doen.” O jee. Die opmerking stoort me, want het is gewoon niet waar. Toegegeven, je benen doen pijn van het beklimmen van heuvels, en alles doet pijn na het rijden van een eeuw. Crashen zal ook zeker pijn doen, maar gewoon op een fiets rijden mag niet schadelijk zijn voor je lichaam. Nog slechts 7 procent van de fietsers heeft zijn of haar fiets laten afstellen op hun lichaam. In feite, hebben startende en mid-level fietsers het meest baat bij een bike fit. Toch zijn zij ook de minsten die hier gebruik van maken.

Wat houd bikefitting in?

Volgens de International Bike Fitting Institute (IBFI), groeit de bike fitting industrie snel. Maar de consument weet niet wat te verwachten en wat een bike fit inhoud. Van oorsprong had bikefitting als doel: het vinden van de juiste frame maat (bike sizing). Maar het bepalen van de juiste framemaat is pas het begin van het bike-fittings proces. Professionele bikefitters stellen de fiets af op de fietser met hun specifieke biomechanische behoeften. Door het combineren van wetenschap en de kunst van het bikefitten.

Bike fitting richt zich op de contactpunten van de fietser op de fiets (voet en pedaal interface, zadel, en stuurpen en stuur). En het omvat een grondige beoordeling van het lichaam van de fietser. En de daarnaast noodzakelijke aanvullende biomechanica tijdens het fietsen, incl. video’s vanaf de voorkant, zijkant en rug. Functionele testen moeten worden gedaan als single leg squat, evenwicht, enz. Tevens doen we veel mobiliteitstesten op de fiets, zoals die van het heupgewricht.

Fietsafstelling bij FitYourBike

Een voorbeeld hiervan is een man van 42 jaar jong, actief lid van CC75 Nijverdal. Hij klaagde over pijn in de onderrug en gevoelloosheid in zijn handen en voeten na ongeveer 20 km. Hij fietst regelmatig tochten van 100 km en meer.

Ik ontmoet hem in mijn bik fit studio in Doetinchem. Zijn fiets gaat op de racermate computrainer. Deze meet het links/rechts vermogen, efficiëntie en het moment waarop je het meeste kracht levert in de trapcycles.

Tijdens de beoordeling was het duidelijk dat de gevoelloosheid in zijn handen en lage rugpijn, beide verergerd werden door een te diepe en korte zit. Zijn zwaartepunt ligt te ver naar voren, waardoor hij “voorovervalt”. Dit geeft extra druk op de handen. Zijn ellebogen zijn overstrekt met een ronde/bolle bovenrug en schouderbladen.

De instelbare stuurpen werd onmiddellijk op de fiets gemonteerd; een steilere en iets langere stuurpen verlicht de druk op zijn handen. Zo krijgen we de idealere positie van 90 graden in het schoudergewricht. Zijn oorspronkelijke positie van het zadel was goed. Ik bepaal deze door telkens het zadel 3mm omhoog en omlaag te bewegen en dan met vermogen te testen. Zo komen we tot zijn ideale en unieke zadelhoogte. Voor het vinden van de juiste zadelterugstand verplaats ik het zadel telkens 6mm naar voren en achteren. Ook dan testen we wanneer het meeste vermogen geleverd kan worden en waar zijn balans op de fiets is. Nadat de juiste stuurpen positie was bepaald moest het zadel iets naar achteren worden geplaatst.

Om de gevoelloosheid van zijn voeten te verhelpen, zijn nieuwe fietsschoenen nodig. Zijn huidige zijn te smal in de voorvoet, deze comprimeren de zenuwen tussen de tenen. Naast een goede schoen, is het belangrijk met een goed ondersteunende inlegzool te werken. Zeker bij fietsen moet de mediale voetboog goed ondersteund worden. Je voeten zijn de basis van de krachtoverbrenging, dus daar moeten we maximale stabiliteit verkrijgen, wat zelfs doorwerkt naar zadel en druk op handen.

Tijdens de bike fit zie ik dat zijn rechterknie naar buiten gaat en zijn linkerknie naar binnen. Ik breng zijn knieën boven de voeten, door rechter schoenplaatje naar binnen te verplaatsen en de linker naar buiten.

Hij heeft ook een milde voorvoet varus kanteling (hoek van voorvoet ten opzichte van onderbeen, wat ervoor zorgt dat knieën tijdens de neergaande beweging naar binnen draaien). Met een dunne varus cleat wedge is de tracking van zijn knieën enorm verbeterd.

Aan de grijns op zijn gezicht kan ik zien, dat hij merkte dat hij veel meer power op zijn pedalen kan overbrengen. Hij begon zijn versnellingen door te klikken en sneller te rijden. “That’s it!” De druk op zijn handen en voeten zijn verdwenen. Hij had geen druk/spanning meer in zijn rug. De vreugde van het fietsen is teruggekeerd.

DAT is waar het omgaat: het gevoel van de wind op je gezicht en het gevoel dat je weer 10 jaar bent

Bike fit vereist niet veel fancy, dure apparatuur. Het is vooral goed luisteren, kijken wat er gebeurd en samen met jou naar jouw unieke fietspositie komen.

Alleen een fiets die de mogelijkheden biedt om voor iedere specifieke wielrenner zijn/haar unieke fietspositie te verkrijgen.

Iedereen verdient het om comfortabel op hun fiets te zitten. Of ze nu een hoog niveau triatleet, wegrenner of begin wielrenner zijn.

Ik, als bikefitter, ben er voor je om je de vreugde in het fietsen weer terug te geven