Een vaak over het hoofd gezien aspect bij een Morton’s neuroom is de kanteling van de voorvoet in relatie tot de pedaal. Wanneer de voet omhoog staat aan de binnenkant (voorvoet varus) in de neutrale positie, komt er meer druk aan de buitenkant van de voet tijdens het trappen. De voorvoet kanteling is bij ongeveer 90 procent van de mensen te zien.

 

 

Natuurlijk kan ook een te strakke schoen een zenuw irritatie geven. Toch, heb ik nog nooit een Morton’s neuroom gezien bij iemand met een neutrale of vlakke voorvoet, hoe strak de schoen ook zit. In alle gevallen, heeft de voorvoet ook een kanteling.

 

 

Wedges kunnen in veel gevallen een helpende oplossing bieden. Het zal soms niet het hele probleem verhelpen, maar voor de meeste mensen helpt dit voldoende.

 

Fietsschoenen hebben bij de meeste mensen weinig ruimte. Dit in combinatie met de typische kanteling van de voorvoet, zal de voet zal samenknijpen in de schoen. Belangrijk is om de schoenplaatjes verder naar achteren te plaatsen, er komt dan minder druk op de voorvoet. Een juiste voor-achter plaatsing van de schoenplaatjes is dus belangrijk.

 

 

Een wedge zorgt ervoor dat er meer druk onder de eerste twee middenvoetsbeenderen (tenen) komt. Of zoals je kunt zien op het rechtse plaatje, de wedge verdeeld de druk. Dit zal in de meeste gevallen de pijn verlichten en het comfort vergroten.

 

Het is advies is dus om iedereen die deze klachten herkend goed op de kanteling van de voeten te letten.

 

Bij FitYourBike kunnen we deze druk bovendien zichtbaar maken met een voetdrukmeting. Hierin ziet u onder andere hoe u uw kracht overbrengt, hoe de stabiliteit in de schoen is en of de druk mooi verdeeld is.