Casus: Het is een zwaar en moe gevoel tijdens fietsen.

Klant: “Er heeft zich aan het begin van/ tijdens dit seizoen een klacht ontwikkeld tijdens fietsen. Ik heb last van mijn linker bovenbeen. Ik denk dat het bij mijn knie wegkomt. Het is een zwaar en moe gevoel in mijn been. Het is niet super pijnlijk. Ik krijg er een dag na het fietsen mee te maken. Dit houdt wel 4 tot 5 dagen aan. Het zware gevoel zakt dan daarna weg richting knie. Dezelfde klacht begint zich nu ook in mijn rechterbovenbeen te ontwikkelen. Ik dacht er zelf aan mijn fietszadel iets hoger af te stellen (bijv. 0,5 cm) om te kijken hoe dat gaat. Is dat verstandig om te doen of raad je me dat af, daar dit ook weer gevolgen kan hebben voor de andere afstellingen? Hoe denk jij erover?”

Reactie Sander (FitYourBike):

“Wanneer je veel spanning op je bovenbenen hebt, kan dat ontstaan doordat je zwaartepunt te ver naar voren ligt ten opzichte van de trapas. Je valt daardoor als het ware voorover, waardoor je hard moet werken om op je zadel te blijven zitten. Dit is verloren energie en kan extra vermoeidheid geven. Mijn advies is dan ook om zadel niet hoger te zetten, maar om het zadel 6mm naar achteren te zetten en 2mm lager. Hiermee breng je het zwaartepunt naar achteren en blijft zadelhoogte gelijk. (mocht dat beter aanvoelen, maar nog steeds spanning op bovenbenen. Dan kan je deze stap nogmaals herhalen)

Ervaringen klant na wijzigen zadelstand:

“Beste Sander,

Ik heb inmiddels drie keer gefietst en heb jouw tip om het zadel 6mm naar achteren te plaatsen opgevolgd..
Ik moet zeggen dat ik direct al na de eerste rit veel minder reactie in mijn spieren kreeg. Veel minder een opgezet gevoel in mijn benen dan anders en dus ook een sneller herstel.
De aanpassing van de stand van het zadel werpt dus inderdaad zijn vruchten af.
Ik vind het fijn om te horen dat het altijd mogelijk is om een nieuwe afspraak te maken, mocht het nodig zijn.”

 

Zo zie je maar, dat kleine wijzigen een groot verschil geeft in fietservaring. Daarom doe ik mijn bikefits in stappen van mm en telkens testen we opnieuw of dit beter aanvoelt. Verder gebruik ik de zadeldrukmeting als extra feedback tool.