Expert zijn het er over eens, dat een stabiel, gecontroleerde core doorslaggevend is voor een effectieve krachtoverbrenging en belangrijk is om comfortabel te kunnen rijden. Hoewel, het niet makkelijk is om erachter te komen wat de individuele reden is voor een instabiele core – te kort aan training is een favoriete maar meestal de verkeerde of in ieder geval een ontoereikende verklaring. Iedereen weet dat, zelfs de snelsten van het peloton, regelmatig last hebben van een oncomfortabel gevoel op de fiets. Klachten kunnen ontstaan door een heuprotatie, veroorzaakt door een disbalans in rompspieren.

 

Deze ‘kleine’ houdingsafwijking kan pijn veroorzaken bij duursporten – zoals wielrennen. Vaker nog, kan het de prestatie verminderen, door een tekort aan stabiliteit op het meest belangrijkste contactpunt: het zadel.

 

In een professionele bikefitting kan beoordeeld worden of de sporter, met een specifiek trainingsprogramma de stabiliteit kan vergroten, of dat de rijder doorgestuurd moet worden naar een fysiotherapeut. Dit laatste is nodig als blijkt dat de ideale positie en een persoonlijk trainingsprogramma onvoldoende adequaat zijn om dit probleem op te lossen. Het is dus aan de ‘professional’ om in te schatten wanneer hij aan het eind van zijn of haar kunnen zit en geen valse hoop te geven.

 

Ik wil dit verduidelijken door een voorbeeld uit de praktijk te tonen. Dit voorbeeld is van een rijder, met veel gemaakte kilometers op de fiets, zonder veel comfort-problemen en regelmatig doet zij aan rompstabiliteits-training. In eerste instantie is ze probleemvrij, maar toch heeft ze van soms wat pijntjes. De problemen doen zich alleen voor op de fiets, ze heeft last van haar rug bij langere ritten, of korte intensieve trainingen. Ze heeft al verschillende typen zadels geprobeerd, maar is nog steeds niet helemaal blij met haar huidige zadel. Tijdens intensieve, lange klimmen, ervaart ze stekende pijn aan de buitenkant van de knieen. Een sportarts constateerde een ‘lopersknie’, dit is een overbelasting van de tractus iliotibialis. Deze spier loopt aan de buitenkant van de knie.

Voordat we de meting starten, kijken we eerst naar de stabiliteit en spierlengte. Het is belangrijk om  links en rechts met elkaar te vergelijken.

In de kikkerpositie, waarbij haar voetzolen tegen elkaar zijn, terwijl ze op de rug ligt en heupen naar buiten zijn gedraaid, voelt ze dat dit veel makkelijker aan de linkerkant gaat. Dit is een goede zelf-test om te kijken hoe de balans is van de heupen.

 

 

Op de fiets zien we duidelijk dat er een verminderde binnenwaartse draaiing van de dij, waarbij de enkel stabiel is – dit is typisch voor een verkorting van de tractus iliotibialis. Ook laat de zadeldrukmeting een typisch beeld zien: maximale druk plekken (geel/rood) bij de linker schaambeen verklaart de zadelproblemen en het centrum van de druk laat de sub-optimale stabiliteit zien. (zwarte lijntjes zijn de verplaatsing van het zwaartepunt op het zadel. In dit geval naar links verschoven).

 

 

 

 

 

Ook de voetdrukmeting laat een kracht-verschil tussen links en rechts zien. Om te achterhalen wat oorzaak en wat effect moet er meerdere achtereenvolgende testen gedaan zijn. In dit voorbeeld, weet ik uit de voorgaande testen dat de er een goede li/re-balans is, zodat ik de krachtcurve- en het analyse-overzicht- en verbeterde kracht balans laat zien dat we de juiste spoor zitten.

 

Mobee Fit – Maakt mobiliteit meetbaar.

Vanaf nu kunnen wij meten hoe uw beweeglijkheid is. Met behulp van de Mobee Fit kunnen wij uw mobiliteit inzichtelijk maken. Mobee fit is een meetinstrument met onbegrensde mogelijkheden. De Mobee Fit wordt tegen een gewricht of ledemaat gehouden, u voert vervolgens een beweging uit en de meting wordt verricht. Deze beweeguitslag zien we terug op het beeldscherm. De test wordt in 10 minuten afgenomen en is totaal niet belastend.

U krijgt een overzichtelijk rapport mee waarin staat hoe beweeglijk u bent.

 

 

Uw programma

Nadat uw beweegpatroon in kaart is gebracht zijn wij in staat om u gericht te laten oefenen.

We kunnen u laten werken aan een duidelijke verbetering van uw mobiliteit.

Dankzij de meetmogelijkheden kunnen we uw vooruitgang ook nauwgezet in de gaten houden.

 

Trainen op maat

Zinvol trainen met een plan van aanpak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor meer informatie kijk op www.opti-fit.nl of www.fityourbike.nl