Wat is de optimale mountainbike afstelling? Is deze gelijk aan de afstelling van je racefiets? 

Mountainbikes zijn moeilijker af te stellen dan racefietsen, omdat deze op veel verschillende terreinen worden gebruikt. Een technische ondergrond vraagt een andere afstelling, dan een route met meer rechte paden. Hier de geheimen van de perfecte mountainbike afstelling.

Allereerst, is het belangrijk om naar je rijstijl te kijken. Is jouw focus klimmen en cross-country (XC), dan wil je een positie met de meeste pedaal-efficientie. Je zadel zal ‘hoog’ staan, je hoofd lager en je romphoek in ongeveer 50 graden. Doe je meer aan trail riding en snelle afdalingen, dan zullen deze afstellingen je tegenwerken. Er komt te veel druk op je voorwiel, waardoor deze onbestuurbaar wordt.

Zadelhoogte mountainbike

Wanneer het zadel te laag staat, komen knieen en heupen in ongunstige hoeken tijdens klimmen. Je kan je kracht minder goed kwijt. Te hoog en je heupen bewegen te veel van links naar rechts (rock). Dit geeft veel extra belasting op je onderrug, met als gevolg rugpijn. Tijdens mijn bikefits beginnen we bij je voeten. Staan je schoenplaatjes juist afgesteld? Pas dan gaan we opzoek naar de ideale zadelhoogte voor jou. Dat wil zeggen met jouw mobiliteit en stabiliteit.

Het nadeel? Deze afstelling laat weinig ruimte over om te schuiven over je zadel, wat serieuse problemen geeft op de controle (en snelheid) tijdens steile afdalingen en zelfs over vlak, ruig terrein. Je zadel laten zakken helpt dan echt. Je kunt je hakken verder laten zakken, wat ervoor zorgt dat je zwaartepunt naar achteren verplaatst.

Handvaten afstellen mountainbike

Sturen zijn breder geworden, voor meer controle. Maar de ‘juiste’ breedte is erg persoonlijk. Een breed stuur, van 760mm, brengt je handen buiten je schouders en zorgt voor meer stabiliteit. Te breed voelt lomp en je krijgt meer spanning op handen, nek en schouders. Riser sturen zijn gebogen, komen dichterbij en hoger, wanneer je ze draait. Test uit wat voor jou de meest natuurlijke positie (ontspannen) houding geeft. Zodat handen en onderarmen in een lijn staan, zonder te veel druk op de duim.

FitYourBike riser stuur

Je armen moeten licht gebogen in de ellebogen zijn en er moet niet te veel druk op je handen zijn. Dit zijn je natuurlijk schokbrekers. Zijn je ellebogen te gestrekt (overstrekt), dan staat je stuur te ver weg, is te breed of te laag. Te veel druk op je handen, maakt de fiets onbestuurbaar en je hebt eerder last van tintelingen en doof gevoel in je handen.

Stuur/handvaten werken beste met de juiste… stuurpen

FitYourBike afstelling mountainbike afdaling

Stuurpennen worden korter; aggressieve trail bikes gebruiken tegenwoordig wel 35mm, toch komt 50-60mm vaker voor. Kortere stuurpennen maken sturen meer direct en verplaatsen gewicht verder achter vooras, waardoor je minder snel over je stuur valt. Erg korte stuurpennen eisen langere frames ter compensatie, een lager stuur kan gecompenseerd worden door breder stuur te gebruiken.

Remhendels afstellen mountainbike

Schuif de remhendels over het stuur totdat je wijsvingers natuurlijk vallen op de hendels. Dit zal ongeveer 2cm binnen de handvaten zijn. Stel ook de afstand van je remhendel zo in, dat het eerste gewrichtje van je vinger makkelijk om de hendel valt. Dan draai de remmen zo, dat je arm, hand en rem vinger(s) in een bijna rechte lijn staan. Dit zal ongeveer in een hoek van 45 graden zijn.

Opnieuw, wanneer afdalen je focus heeft. Is dit misschien niet de juiste afstelling. In de positie waarin je afdaalt (staand, gebogen knieen, ellebogen omhoog), zullen je onderarmen lager zijn. Je handpalmen worden gedwongen om over de handvaten te bewegen, om nog bij de remmen te komen. Deze vervelende hoek kan polsklachten veroorzaken. Breng de remhendels omhoog voor meer controle.

Bikefitting zorgt voor de perfecte mountainbike afstelling op jouw lichaam. Bikefitting is meer dan een fietsmeting. FitYourBike gaat opzoek naar jouw perfecte mountainbike afstelling, door ook te kijken naar je rompstabiliteit en mobiliteit.