Beter presteren en klachten op de fiets voorkomen? Naast een goede fietsafstelling kan het zeer nuttig zijn om ook te werken aan je stabiliteit en mobiliteit. Hieronder zal ik een aantal oefeningen voor fietsers laten zien, die ik belangrijk vind voor het fietsen.

Een aantal oefingen doe ik ook tijdens mijn bikefits. Het laat zien waar je je nog verder kunt verbeteren, zodat we ook je houding op de fiets steeds verder kunnen optimaliseren. Is je heupmobiliteit, bijvoorbeeld, niet optimaal. Dan kan je niet zo diep op je fiets zitten, waardoor je weer meer last van de wind hebt. Of zijn je hamstrings te kort, dan kunnen we je zadel niet zo hoog zetten, maar krijg je ook meer spanning op je spieren en onderrug.

Het is belangrijk om deze oefeningen regelmatig te doen, zo voorkom je problemen en kunnen we je fietshouding nog verder optimaliseren.

fityourbike - oefeningen - lunge fityourbike - oefeningen - actieve bekkenkanteling fityourbike - oefeningen - squat

Hieronder staat een link naar alle oefeningen en uitleg. Het is belangrijk de oefeningen goed uit te voeren. Het kan nuttig zijn om de oefeningen voor een spiegel te doen, zodat je je houding kunt controleren.

Oefeningen voor fietsers

Eerder heb ik ook al eens een film gemaakt met oefeningen. KLIK hier voor de film

Veel trainingsplezier. Zijn er vragen, dan hoor ik het graag.