Bijna iedereen die regelmatig op zijn fiets zit, vraagt zich wel eens af of zijn eigen positie wel zo optimaal mogelijk is. De één omdat fysieke problemen hem hinderen na een rit op zijn fiets. De andere kan met een betere positie nog meer kracht op de pedalen overbrengen.

Wat betekend “Bike fitting” eigenlijk?

De meest optimale zitpositie (lees “bikefitting”) is altijd zoeken naar de houding waarin je het meest in balans bent op je fiets. Deze is afhankelijk van de volgende 3 belangrijkste pijlers:

  1. comfort
  2. prestaties
  3. aerodynamica

Deze samen vormen de basis voor de optimale fietspositie. Daarbij vullen de pijlers; prestaties en aerodynamica elkaar gedeeltelijk aanvullen. Maar aan de andere kant kunnen de pijlers comfort en aerodynamica wel eens spanning opleveren.

Wat houden de pijlers van bike fitting in?

Comfort= gemak van de mens op de fiets

Prestaties = omzetting van menselijke spierkracht in voortstuwing

Aerodynamica = Wind-permeabiliteit van de mens + fiets

De spanning tussen comfort en aerodynamica is de meest voor de hand liggende. De meest aerodynamische houding is een lange, lage, gebogen zit boven stuur en zo smal mogelijk.  Deze positie geeft alleen weinig comfort en zo kan niet pijnvrij worden gereden over een langere tijd. Daarom zal er een compromis gevonden moeten worden naar een houding met zo min mogelijk spanning. Dit is voor elke sporter anders. Zo krijg je dus jouw eigen individuele houding. Hoeveel comfort nodig is, hangt af van de individuele geschiedenis:

  • Zijn er al ongemakken aanwezig?
  • Hoeveel fiets je?
  • Hoe lang je al fietst?
  • Heb je nog andere sporten gedaan, of doe je nu nog andere sporten?

Naast de geschiedenis, zullen ook de individuele doelen een beslissende rol spelen in het proces van bikefitting:

  • Wat is het einddoel in het wielrennen? Een gezondere manier van leven of het winnen van wedstrijden?
  • Welke standen ga je rijden?
  • Hoe intensief worden je trainingen?

Tijdens de bike fit zoeken we dan een compromis tussen deze doelen. Een voorbeeld: “Ik zou graag eens aerodynamisch zitten, maar het moet nog steeds comfortabel na 3-4 uur!”.  Een oplossing is moeilijk- maar niet onmogelijk- om te vinden. Er wordt gekozen voor een houding waar de aerodynamica lichtjes is verbeterd,  terwijl het verlies aan comfort minimaal is. Een positie die erg aerodynamisch is, is vaak niet aan te raden, wanneer er musculaire (spier/pees) problemen zijn. Zoals een gebrek aan flexibiliteit in de hamstrings (achterzijde bovenbeen).

Samenvatting:

De balans tussen comfort, prestaties en aerodynamica is een leidend beginsel van mijn bikefitting. De “ideale” relatie moet individueel gevonden worden voor elke sporter. Om dit te doen, moet er rekening worden gehouden met zowel de geschiedenis als de doelstellingen in de dynamische analyse.