Het effect van schoenplaatjes juist afstellen wordt heel vaak onderschat. Heel vaak hoor ik: “Ach, er zit speling op de plaatjes, dus als ik ze er neutraal onder zet is het altijd goed”. Ik hoor te vaak dat schoenplaatjes er gewoon neutraal onder gezet kunnen worden, want er zit speling op en dan is het altijd goed. Niet dus. Sta jij met je hakken meer naar binnen, dan zal jij je schoenplaatjes ook zo moeten afstellen.

Schoenplaatjes die verkeerd afgesteld zijn, kunnen verschillende klachten veroorzaken. Lees daarover meer in deze blog.

Steeds meer mensen pakken tegenwoordig de fiets. Fietsen is gezond voor lijf en geest. Toch kunnen er tijdens het fietsen allerlei klachten en problemen ontstaan, die ons fietsplezier bederven. Tijdens het fietsen op een racefiets en mountainbike zitten de voeten vast aan de pedalen en bewegen we in een “gesloten” systeem van krachtoverbrenging. Een keten welke soepel moet verlopen.

Belangrijk is dat we de schoenplaatjes juist afstellen, aan de stand van jouw voeten en niet andersom.

Klachten welke gerelateerd zijn aan verkeerd afgestelde schoenplaatjes zijn bijvoorbeeld knie-pijn, pijn aan de achillespees en kuitspieren, heupklachten en enkel klachten. Maar vaak ook krachtverlies in de druk op het pedaal. De kracht komt dan terug het lichaam in in plaats van op het pedaal wat vervolgens weer andere klachten kan veroorzaken.

De oorzaken voor blessures als gevolg van fietsen kan men opdelen in twee categorieën. Namelijk klachten als gevolg van de afstelling van de fiets en klachten die in principe een lichamelijke oorzaak hebben, maar die versterkt kunnen worden door de opgelegde of gedwongen (verkeerde) beweging of door de specifieke fietshouding.

WAARSCHUWING: Schoenplaatjes juist afstellen kan onmogelijk op gevoel

De krachtoverbrenging begint bij de pedalen, dit is de basis van mijn fietsafstelling. Dat begint al bij de zool. Deze zool is anders dan je “loop” zool, hij moet echt goed ondersteuning geven aan je voetgewelf. Ik werk tijdens mijn bikefits met warmte vervormbare zolen. De een heeft een hogere gewelf dan de ander en ook kan links anders zijn dan rechts.

Daarna beginnen we met afstelling van de schoenplaatjes in voor-achterwaartse stand. De rotatie wordt globaal ingesteld en verder op de fiets bepaald. Dat is de enigste plek waar je kan zien of deze rotatie goed is afgesteld.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat je de druk over de gehele bal van je voet verdeeld is. Ik gebruik sensoren in de schoenen (dynamische voetdrukmeting) om te zien hoe de krachtoverbrenging op de pedalen is. Hoe stabieler dit is, hoe beter je je kracht kwijt kunt en hoe minder kans op blessures.

Bij veel mensen zie je dat de kracht aan de buitenkant van de voet aangrijpt en dan richting de grote teen gaat. Dit komt door de stand van je voeten. Je wilt eigenlijk dat deze beweging zo klein mogelijk is.

Door gebruik te maken van schuine wigjes kan de stand van de schoen aan jouw voeten worden aangepast. Dit bepaald ook hoe je knieën bewegen. Wanneer je voet naar binnen valt, zal ook je knie een draaiende beweging naar binnen maken. Maar juist deze draaiende beweging kan knieklachten veroorzaken. Je knie is niet gemaakt om te draaien, alleen om te strekken en te buigen.

Bij FitYourBike begint elke fietsafstelling met de juiste afstelling van je schoenplaatjes en stabiliseren van de kracht op de pedalen. Vrijwel elke fietser merkt het verschil, vergroot het fietsplezier en voorkomt blessures.

Hieronder is een voorbeeld van een klant met veel voetklachten aan haar rechter voet. Met de voetdrukmeting zien we ook een extreem hoge druk aan de buitenkant van de voet. Verder is er veel beweging in de schoen. De beweging wordt aangetoond door middel van de zwarte lijntjes. Na gebruik van speciale fietszolen en gebruik van wigjes is de druk 80% lager en veel stabieler.

Reactie van de klant: “Sinds jaren weer pijnvrij gefietst. Ik wilde zelfs al stoppen met fietsen. En het voelt of ik veel meer kracht kwijt kan.

schoenplaatjes juist afstellen
 Schoenplaatjes juist afstellen