Regelmatig krijg ik mensen in mijn praktijk die aangeven het gevoel te hebben dat hun sok dubbel lijkt te zitten tijdens het fietsen. Vaak klagen ze ook over een doof of pijnlijk gevoel in de voorvoet. Soms meer richting de tenen. Of hebben ze het gevoel dat ze op hun kracht vooral via de botjes overbrengen.

Het gevoel dat je een sok dubbel hebt, kunnen verschillende oorzaken hebben:

 

  1. Er kan sprake zijn van vetafname onder de voetzool. Dit kan veroorzaakt worden door veroudering en/of overbelasting. Mensen met overgewicht, staand beroep, een korte achillespees, of verkorte kuitspieren hebben hier eerder last van. Het komt ook voor bij mensen die beginnen (of intensiever) gaan fietsen. De voet raakt dan overbelast.
  2. Doorgezakte voorvoeten kan een andere oorzaak zijn. Tegenwoordig lopen we steeds minder op blote voeten. De voetspieren worden ‘lui’ en kunnen de voetboog niet meer instant houden. Zakt de voorvoet door dan kunnen zenuwen die tussen de middenvoetsbeenderen doorlopen in de knel komen en pijn veroorzaken (mortons neuroom)
  3. Verkeerd afgestelde schoenplaatjes kunnen deze klachten ook veroorzaken. Wanneer een schoenplaatje niet goed staat kan dit meer druk op de voorvoet geven. Net als te slappe wielerschoenen of wielerschoenen met een te grote sprong. Belangrijk is om de schoenplaatjes niet te ver naar voren te zetten, dit geeft nog meer druk op de voorvoet en meer spanning op de kuiten.

Oplossing bij pijnlijke voorvoeten tijdens fietsen:

 

  1. Oefeningen van de voetspieren kunnen klachten verminderen, bijvoorbeeld:
    1. Til alle tenen op. Voel hoe je voorste steunpunten op de grond blijven staan en de grote voetboog omhoogkomt. Leg de tenen weer neer.
    2. Gebruik een massagebal om je voorvoet los te maken. Dit stimuleert de doorbloeding en maakt de voet losFitYourBike - massagebal bij voetklachten
  2. Een goede fietsschoen. Wanneer je een schoen met een grote sprong hebt (dus tenen ver omhoog) geeft dit meer spanning op de voorvoet, dan een wielerschoen met een vlakkere, stijvere zool. Zorg ook dat de hielkuip stijf is, zodat je vanuit de hak je voet al stabiliseert. Verder is belangrijk dat de schoen voldoende ruimte biedt aan je voet. Ik zie regelmatig mensen met te smalle schoenen, of mensen die de breedte gecompenseerd hebben, door extra grote schoenen te kopen. Beide zorgen voor nog meer voetproblemen.
  3. Een ondersteunde fietszool. Belangrijk is om de voetboog te ondersteunen en een extra voorvoetsteun op de zool kan de druk van de voorvoet wegnemen. Ik werk met thermoplastisch vervormbare zolen en volledig maatwerkzolen (volcontactzolen). (Let op: fietszolen hebben een andere ondersteuning dan loopzolen. Je kunt dus niet zomaar je loopzolen in je fietsschoenen plaatsen)
    Maatwerk fietszolen - FitYourBike
  4. De juiste afstelling van de schoenplaatjes. Dat betekent niet te ver naar voren, want dan krijg je nog meer druk op de voorvoet, creëer je meer instabiliteit en meer spanning op de kuiten en pezen.
  5. Gebruik van wigjes in en onder de schoen. De wigjes zorgen ervoor dat de druk over een groter gedeelte van je voet wordt verdeeld en geven extra stabiliteit en een betere uitlijning van de knie. Dit heeft te maken met de natuurlijke stand van je voet ten opzichte van je onderbeen.

 

 

Heb jij het gevoel dat je sok dubbel zit in je fietsschoen? Ik help je graag om je van je voetklachten af te helpen.

 

Maak direct een afspraak

 

Reeds geruime tijd had ik last van pijnlijke voeten tijdens het fietsen. Bleek nu dat ik veel te smalle fietsschoenen had gekocht, Sander heeft ruim de tijd genomen om alles uit te meten en heeft mij een nieuw paar aanbevolen, ik voelde direct het verschil, eindelijk verlost van soms ondragelijke pijn. Graag wil ik Sander nog eens bedanken voor deze zeer professionele service.
Marc Hallemans