TINTELENDE EN DOVE HANDEN

Heb jij last van gevoelloze of tintelende handen en vingers tijdens het fietsen? FitYourBike kan je ervan af helpen.
Neem contact op

TINTELENDE EN DOVE HANDEN TIJDENS HET FIETSEN

Heb jij ook last van tintelende vingers of handen? Of wordt je hand doof? Waardoor je plezier in het fietsen minder wordt? Lees dan verder….

Gevoelloze of tintelende handen en vingers tijdens het fietsen komt helaas nog veel voor. Dit kan erg vervelend zijn en op ten duur ook echt pijnlijk worden. Gelukkig is dit vaak heel goed op te lossen met een dynamische Bikefitting.

Oorzaken tintelende en dove handen

De voornaamste oorzaak voor tintelende of gevoelloze handen tijdens het fietsen is dat zenuwen en bloedvaten worden afgekneld die richting de hand en vingers lopen. Meest voorkomend is dat de zenuw die richting de pink en ringvinger loopt (nervus ulnaris) wordt afgekneld. Dit komt doordat er in de houding op de fiets het meeste druk komt op de buitenkant van de handen. Het kan ook voorkomen dat de zenuw die naar de overige vingers loopt (nervus medianus) wordt afgekneld tijdens het fietsen. In alle gevallen worden de zenuwen, soms in combinatie met bloedvaten, afgekneld doordat er te veel druk op de handen komt.

Oplossingen tintelende en dove handen

Om te voorkomen dat zenuwen en bloedvaten richting de hand en vingers worden afgekneld zal de druk op de handen minder moeten worden. Goede handschoentjes, een dikker stuurlint, ergonomische handvaten of alleen het stuur wat omhoog zetten kunnen soms iets verlichting geven maar zijn vaak geen lange termijnoplossing. Uiteindelijk is het van belang om goed te bekijken waarom er in jouw geval te veel druk op de handen komt. Vaak is dit een combinatie tussen fietsafstelling (balans op de fiets), fietshouding en een ergonomische afstelling van het stuur. Tijdens een dynamische Bikefitting bekijken we het totaalplaatje om te oorzaken te achterhalen en deze voor goed weg te nemen zodat jij weer klachtenvrij en met plezier op de fiets zit.

Balans op de fiets/afstelling zadel

Tijdens de bikefit kijk ik hoe je balans is op de fiets. Komt je lichaamszwaartepunt te ver naar voren, dan zal je veel druk op je handen krijgen. Maar zit deze te ver naar achteren, dan wordt trappen weer lastiger. Het is belangrijk hier een balans in te vinden. Dus je zadel niet te ver naar voren, of te ver voorover. En je stuur niet te laag, of te ver weg. Ik doe hiervoor testjes op de fiets en gebruik zadeldrukmeting. Dit is een matje dat over het zadel gaat en laat zien hoe je beweegt op je zadel en waar je zit. Beweeg je bijvoorbeeld veel van voor naar achteren, dan betekend dat instabiliteit en wrijving. Hierdoor ontstaan eerder zadelproblemen, maar deze instabiliteit moet je elders compenseren en dat kan tot gevolg hebben dat je je stuur verkrampter gaat vasthouden. Met als gevolg tintelende of dove handen.

Afstelling stuur

Regelmatig zie ik fietsers die bij mij komen en al veel geprobeerd hebben om van hun klachten af te komen. Vaak is het stuur omhoog gezet, met het idee om dan minder druk op de handen te hebben. Dit is deels ook waar, omdat je zwaartepunt dan verder naar achteren komt. Maar let er maar eens op hoe je je schouders dan optrekt, of op de stand van je polsen. Vaak knikken deze dan weer naar beneden, waardoor de zenuwen weer extra geirriteerd worden. Belangrijk is dat de schouders ontspannen kunnen hangen en dus niet opgetrokken worden. Door met een verstelbare stuurpen te experimenteren, vind ik jouw ideale stuurafstelling.

Stuurbreedte

Wanner je stuur te breed of te smal is geeft dit klachten vanuit nek en schouders. Ook dit kan weer tot tintelende of dove handen leiden. Probeer maar eens heel breed of juist heel smal op te drukken. Hoe voelt dat in je bovenrug? Het meest ontspannen is  het om schouders en handen in een lijn te hebben. Bij een recht stuur staan de handvaten vaak wat breder. Dit is gedaan om meer controle tijdens het fietsen te krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld gaat mountainbiken, of je fiets zwaart bepakt is tijdens je fietsvakantie. Spirgrips kunnen dan de oplossing bieden. Dit zijn kleine handgrepen, die aan de binnenkant van je handvaten komen. Zo kan je eens van houding wisselen en staan onderarm, polsen en schouders in een mooie ontspannen stand.

Afstelling handvaten/remmen

Ook de handvaten aan je stuur kunnen soms verrassend voor problemen zorgen. Je zou ervan versteld staan hoeveel aandacht er door de constructeurs wordt besteed aan de vormgeving hiervan. Het kan best zijn dat een ander merk beter bij de vorm en greep van je handen past. Naast de ergonomische vorm is ook de positie ervan zeer belangrijk. Iets te recht of wat te veel naar binnen gedraaid: een kleine aanpassing kan je last besparen.

Ergonomische handvaten kunnen ervoor zorgen dat je een groter contactoppervlak hebt, waardoor de druk beter verdeeld wordt. Maar het is dan wel belangrijk om deze ergonomische handvaten er juist op te zetten. Dat betekend dat je pols en onderarm in een lijn moeten zijn. Eerst dus de juiste stuurafstelling en vervolgens draaien tot we jou optimale afstelling hebben gevonden. Daarna zal je ook moeten kijken of je remmen in lijn liggen hiermee.

Fietshandschoentjes

Daarnaast kan de oorzaak nog liggen in de fietshandschoentjes waarmee je fietst. Dit is eenvoudig zelf te testen. Misschien zijn de fietshandschoenen te klein, vallen ze in een vreemde plooi op een vervelende plek of hebben ze te weinig gelpadding op de handpalm. Dit kan je eenvoudig zelf testen. Door op een veilige weg eerst zonder en daarna met handschoenen te fietsen. In veel gevallen kunnen fietshandschoenen de klachten verlichten, omdat ze werekn als schokdemper. Het klinkt misschien vreemd, maar wanneer je conditie beter is, zal de druk op je handen sowieso verminderen. Want hoe meer vermogen je kunt leverern, hoe meer lichaamsgewicht van de renner gedragen wordt door de pedalen. De druk van het lichaamsgewicht komt dus neit meer op het zadel en stuur terecht. Ditzelfde geld ook voor je core-stabiliteit. Hoe beter je core is getraind, hoe minder druk er op je handen komt. Heb je geen sterke core, dan val je sneller voorover, waardoor er meer druk op je handen komt. Kortom hoe beter je algehele conditie is, hoe minder last je zal ondervinden van pijnlijke handen, armen en zere kont. Dit is de reden waarom renners deze klachten eerder ervaren tijdens lange duurritten, dan bij stevige intervaltrainingen.

Al deze fouten kun je laten opsporen bij een fietspositionering om een meer efficiënte houding te bereiken zonder vervelende kwaaltjes. Ik help je hier graag mee. Voor vragen of een afspraak, stuur een mail naar info@fityourbike.nl of bel 06-19953394.

KIES HET PAKKET DAT BIJ JOU PAST

VERBETER PRESTATIES, VOORKOM KLACHTEN

Een fietsafstelling op maat. Een verwijzing van een revalidatiearts of orthopedisch chirurg is niet nodig!

MAAK NU EEN AFSPRAAK!