Wie herkent het niet? Geen gevoel meer in de tenen? Tintelende tenen na een lange rit? Een brandend gevoel onder de bal van je voeten? Koude voeten? Of dat beklemmende gevoel op je wreef? Veel fietsers herkennen deze voetklachten tijdens het fietsen wel. Het kan je fietsplezier behoorlijk vergallen. Hoog tijd om te kijken of daar niet iets aan te doen is. Waardoor ontstaan deze klachten? En wat kan je eraan doen om weer pijnvrij te kunnen fietsen?

Fietsschoenen / wielerschoenen kopen?

Wielerschoenen zijn er in alle soorten en maten. Het design moet natuurlijk mooi moet zijn, want wij wielrenners zijn nu eenmaal ijdel. Maar belangrijker is om te kijken of de fietsschoen wel bij je voeten past. Een te smalle schoen leidt ertoe dat de zenuwen in je voorvoet bekneld raken. Dit veroorzaakt tintelingen.

Heb je smalle voeten dan zijn merken als Shimano en Sidi geschikt. Bij brede voeten kies je voor merken als Luck en Lake. Ook de hoogte van je wreef is belangrijk bij de schoenkeuze. En tot slot is de stijfheid van de schoen bepalend voor het ontstaan van pijnklachten. Hoe buigzamer de zool, hoe groter de belasting voor je voet. Een stijvere zool (vaak van carbon) zorgt voor een betere drukverdeling onder de voet. Hierdoor is de “piekdruk” of “piekbelasting” minder sterk waardoor er minder pijnklachten ontstaan.

Regelmatig wordt geadviseerd om je schoenen 1 a 2 maten groter te kiezen, zodat je voorvoet voldoende ruimte heeft. Echter wanneer dit nodig is, heb je eigenlijk niet de juiste fietsschoen gekocht. Je schoenen zijn dan te smal. Koop je schoenen die een maat groter zijn (lees een maat te groot zijn), dan ga je schuiven in je schoenen wanneer je voeten omhoog gaan tijdens het pedaleren. Je voet probeert dan je schoen vast te houden door te gaan “klauwen”. Hierdoor komen zenuwen tussen de teengewrichten nog meer in de knel. Zorg er dus voor dat je de juiste maat en het juiste model schoenen koopt.

Schoenplaatjes

Er zijn verschillende type schoenplaatjes te koop. Voor de racefiets adviseer ik om met “echte” racepedalen/schoenplaatjes te gaan fietsen. Hoe groter het contactoppervlak, hoe beter de drukverdeling en stabiliteit is. Bij trekkingsfietsen zou je ervoor kunnen kiezen om met spd plaatjes te gaan fietsen in combinatie met pedalen met een grotere contactoppervlak te gaan fietsen.

De positie van je schoenplaatjes is erg belangrijk. Zowel voor je voeten als ook voor je knieen. Nu de zolen steeds stijver zijn, kan het plaatje ook iets verder naar achteren worden gezet, dan vroeger. Dit zorgt voor minder druk op de voorvoet. Daarnaast is de rotatie erg belangrijk om knieklachten te voorkomen. Je krachtoverbrenging begint bij de pedalen, dus het is erg belangrijk dat dit zo stabiel mogelijk gebeurt.

 

Aandachtspunten aanschaf en afstelling fietsschoenen en schoenplaatjes

 

De volgende aandachtspunten zijn belangrijk bij de aanschaf en afstelling van je fietsschoenen en schoenplaatjes:

      1. Fietsschoenen met voldoende breedte. Bij FitYourBike meet ik je voeten behalve in de lengte ook in de breedte en volume op. Te vaak zie ik mensen met veel te smalle schoenen. Uit ervaring weet ik dat dit juist de reden is van veel voetklachten tijdens het fietsen. Om die reden werk werk ik met Lake en Luck schoenen. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende breedtematen, vormen, sluitingen en materialen.
      2. Fietsschoenen met een stijve zool. Wanneer een schoen te slap is zal deze doorbuigen en extra druk op de voorvoet geven. Hoe stijver de zool, hoe beter de druk en krachtoverbrenging over de gehele voet.
      3. Materiaal van het bovenwerk. Door met lederen schoenen te werken, heb je het voordeel dat de schoen zich aanpast aan jouw voeten. Dit is handig als je last hebt van halux valgus (knobbel aan de grote teen) of een ander uitstekend botpunt. Verder is het type sluiting erg belangrijk. Bij Lake zijn er bijvoorbeeld schoenen, die je op de 3 plekken onafhankelijk van elkaar kunt instellen. Zo kan je deze eventueel op de voorvoet losser zetten.
      4. Plaatsing schoenplaatjes voor-achterwaarts. De plaatsing van de schoenplaatjes is mede afhankelijk van het doel en eventuele klachten/blessures. Om de juiste plaatsing van de voetplaatjes vast te stellen, maak ik bij FitYourBike gebruik van voetdrukmeting. Dit is een inlegzool met drukmeting die laat zien hoeveel je beweegt in je schoen en waar de meeste druk zit. Zo kan ik exact bepalen wat de beste plek is voor de schoenplaatjes.
      5. Rotatie van schoenplaatje. Vaak wordt onderschat wat de invloed op de knieën is van verkeerd afgestelde schoenplaatjes. Zo hoor ik regelmatig dat men het plaatje middenonder de schoen heeft gezet, want “Er zit toch speling op de plaatjes.” Deze speling is niet heel erg groot. Daarom bepaal ik de stand van het plaatje altijd fietsend. Dan zie je welke stand het beste bij de voet en knie past.
      6. Fietszolen. In fietsschoenen zitten altijd standaard zooltjes, vaak met te weinig ondersteuning. Tijdens mijn werk als Orthopedisch Technicus heb ik veel kennis en ervaring opgebouwd van voeten en gewrichten. Ik kijk dan ook uigebreid naar de stabiliteit en mobiliteit van je voeten. Zo kan ik je nog beter advies geven over welk type zool het beste bij jouw voeten past. Immers iedereen is anders gebouwd en heeft dus andere ondersteuning nodig. Ik werk met Sole die zich na verwarming aanpassen aan jouw voeten. Daarnaast meet ik aan zolen aan en maak ik maatwerk volcontact zolen. Deze zolen worden, afhankelijk van het door jou gekozen zorgverzekeringspakket, (gedeeltelijk) door je zorgverzekeraar vergoed.
      7. Varus/Valgus correctie. Alle fietspedalen zijn vlak. Maar 90% van de mensen loopt op de buitenkant van de voet. Oftewel de voet wordt uit de natuurlijke stand gehaald op het moment van inklikken. Om dit te voorkomen kan je een correctie monteren die er voor zorgt dat de druk in de schoen beter wordt verdeeld. Met tevens een positief effect op de bewegingen van je knieën.

Afstelling van de fiets

De fietsafstelling is van grote invloed op het lichaam en de voeten. Zo kan de zadelhoogte niet juist is, of dat het zadel te ver naar voren of naar achteren staat. Dit is allemaal van invloed op de benen, knieën en voeten.

Veel wielrenners, mountainbikers blijven te lang zelf proberen de (pijn)klachten op te lossen. Met veelal als gevolg dat de problemen alleen maar verder toenemen. Of in het beste geval niet erger worden. Herken je de (pijn)klachten tijdens het fietsen en wil je hier vanaf, maak dan een afspraak voor een Bikefit.

Aan de hand van een videoanalyse, zadel– en voetdrukmeting breng ik precies in kaart hoe jij op je fiets zit en waar de klachten door veroorzaakt worden. Vervolgens stel ik je fiets en schoenplaatsjes zodat jij in de optimale houding op je fiets komt te zitten. Indien nodig, kijk is samen met jou welke schoen het beste bij jouw voeten past. Want mijn doel is om jouw weer zonder klachten op de fiets te krijgen. Voordat de Bikefit plaatsvindt, volgt er eerst een intake waarbij we samen bepalen welke Bikefit het beste bij jou past. Dus kies je nu voor een pakket dan zit je daar niet direct aan vast. In overleg besluiten we samen wat het best is voor jou.

KIES HET PAKKET DAT BIJ JOU PAST