Wie herkent het niet? Geen gevoel meer in de tenen? Tintelende tenen na een lange rit. Een brandend gevoel onder de bal van je voeten? Koude voeten? Of dat beklemmende gevoel op je wreef. Veel fietsers herkennen deze voetklachten tijdens het fietsen wel. Het kan je fietsplezier behoorlijk in de weg zitten. Maar waardoor ontstaan deze klachten? En wat kan je eraan doen om weer pijnvrij te kunnen fietsen?

Fietsschoenen / wielerschoenen

Wielerschoenen zijn er in alle soorten en maten. Hoewel het design natuurlijk altijd mooi moet zijn, want wielrenners zijn nu eenmaal ijdel. Nog belangrijker is om te kijken of de fietsschoen ook past bij je voeten.Zo kan een te smalle schoen ervoor zorgen dat de zenuwen in je voorvoet beklemd raken, wat kan zorgen voor tintelingen. Heb je smalle voeten dan zijn merken als Shimano en Sidi geschikt. Kies voor brede voeten voor merken als Luck en Lake. Ook de hoogte van je wreef kan meespelen bij de schoenkeuze. Tot slot heeft de stijfheid van de schoen veel invloed. Hoe buigzamer de zool, hoe groter de belasting voor je voet. Een stijvere zool (vaak van carbon) zorgt voor een betere drukverdeling onder de voet waardoor er een minder grote “piekdruk” is.

Er wordt wel eens geadviseerd om je schoenen 1 a 2 maten groten te kiezen, zodat je voorvoet voldoende ruimte heeft. Wanneer dit nodig is, heb je eigenlijk niet de juiste fietsschoenen gekocht, maar schoenen die te smal zijn. Koop je schoenen die een maat groter zijn, dan ga je schuiven in je schoenen, wanneer je voeten omhoog gaan tijdens pedaleren. Je voet probeert dan de schoen vast te houden door te gaan “klauwen”. Hierdoor kunnen zenuwen tussen de teengewrichten nog meer in de knel komen. Zorg er dus voor dat je de juiste maat schoenen koopt.

Schoenplaatjes

Er zijn verschillende type schoenplaatjes te koop. Voor de racefiets adviseer ik om met “echte” racepedalen/schoenplaatjes te gaan fietsen. Hoe groter het contactoppervlak, hoe beter de drukverdeling en stabiliteit is. Bij trekkingsfietsen zou je ervoor kunnen kiezen om met spd plaatjes te gaan fietsen in combinatie met pedalen met een grotere contactoppervlak te gaan fietsen.

De positie van je schoenplaatjes is erg belangrijk. Zowel voor je voeten als ook voor je knieen. Nu de zolen steeds stijver zijn, kan het plaatje ook iets verder naar achteren worden gezet, dan vroeger. Dit zorgt voor minder druk op de voorvoet. Daarnaast is de rotatie erg belangrijk om klachten aan je knieen te voorkomen. Je krachtoverbrenging begint bij de pedalen, dus het is erg belangrijk dat dit zo stabiel mogelijk gebeurd.

De volgende stappen zijn belangrijk in de aanschaf en afstelling van je fietsschoenen en schoenplaatjes:

      1. Fietsschoenen met voldoende breedte. Bij FitYourBike meten ik je voeten, behalve in de lengte, ook in de breedte en volume op. Te vaak zie ik mensen met veel te smalle schoenen. Ik ben van mening dat dit juist de reden is van veel voetklachten tijdens het fietsen. Ik werk daarom met schoenen van Lake en Luck, omdat deze in verschillende breedtematen, vormen, sluitingen en materialen zijn te verkrijgen.
      2. Schoenen met een stijve zool. Wanneer een schoen te slap is zal deze doorbuigen en extra druk op de voorvoet geven. Hoe stijver een zool is, hoe beter de druk en krachtoverbrenging over de gehele voet.
      3. Materiaal van het bovenwerk. Door bijvoorbeeld met lederen schoenen te werken, heb je het voordeel dat de schoen zich aanpast aan jouw voeten. Handing als jij last hebt van halux valgus of ander uitstekend botpunt. Verder is het type sluiting ook erg belangrijk. Bij Lake zijn er bijvoorbeeld schoenen, die je op de 3 plekken onafhankelijk van elkaar kunt instellen. Zo zou je eventueel op de voorvoet losser kunnen zetten.
      4. Plaatsing schoenplaatjes voor-achterwaarts. Mijn advies is om deze tussen basis MTP1 en 5 te zetten. Afhankelijk van doel en eventuele klachten/blessures kan hiervan afgewezen worden. FitYourBike maakt hiervoor gebruik van voetdrukmeting. Een inlegzool met drukmeting laat zien, hoeveel je beweeegt in je schoen en waar de meeste druk zit.

    Afbeelding 1 basispositie effect plaatsing schoenplaatjes op drukverdeling - FitYourBike

    1. Rotatie van schoenplaatje. Het wordt vaak onderschat wat de invloed is van verkeerd afgestelde schoenplaatjes op de knieen. Ik hoor regelmatig dat men het plaatje er middenonder heeft gezet, want er zit toch speling op de plaatjes. Deze speling is niet heel erg groot. Ik bepaal de stand van het plaatje altijd fietsend. Dan zie je welke stand het beste bij de voet/knie past.
    2. Fietszolen. In fietsschoenen zit altijd een standaard zooltje, vaak met te weinig ondersteuning. Tijdens mijn werk als orthopedisch technicus heb ik heel wat kennis en ervaring opgebouwd. Ik kijk uigebreid naar de stabiliteit en mobiliteit van je voeten, om je nog beter advies te geven welk type zool het beste bij jouw voeten past. Immers iedereen is anders gebouwd en heeft dus andere ondersteuning nodig. Ik werk met , die zich na verwarmind aanpassen aan jouw voeten. En daarnaast werk ik samen met een podotherapeut voor het aanmeten van volcontact zolen.
    3. Varus/Valgus correctie. Alle fietspedalen zijn vlak. Maar 90% van de mensen loopt op de buitenkant van de voet. Oftewel de voet wordt uit natuurlijke stand gehaald op moment van inklikken. Hier kan je een correctie voor monteren die er voor zorgt dat de druk in de schoen beter wordt verdeeld. Met tevens een positief effect op de bewegingen van je knieen.

Effect van afstelling schoenplaatjes - FitYourBike

Afstelling van de fiets

De fietsafstelling heeft grote invloed op het lichaam en ook op de voeten. Het kan zijn dat de zadelhoogte niet juist is, of dat het zadel te ver naar voren of achteren staat. Dit kan allemaal invloed hebben op de benen en ook de voeten.

Lukt het je niet om het probleem met deze stappen zelf op te lossen, dan nodig ik je bij deze uit. Wellicht kan ik het probleem traceren en nog voor je oplossen. Mijn doel is om jouw weer zonder klachten op de fiets te krijgen. Ik kijk samen met je naar jouw perfecte schoen en afstelling van fiets en schoenplaatjes. Dit doe ik met behulp van analyse voeten, video-, zadel– en voetdrukmeting. Eventueel maken we gebruik van speciale volcontact podotherapeutische fietszolen.