Voetpijn bij fietsen – Hoe stabiel zijn jouw voeten?

Veel mensen onderschatten, wat het belang is van een goede afstelling van hun schoenplaatjes, op de krachtoverbrenging. Hoe staan jouw schoenplaatjes? Heb je rekening gehouden met de juiste rotatie en breedte?

afstellen schoenplaatje

De krachtoverbrenging bij fietsen begint bij de pedalen. Tijdens mijn fietsafstellingen besteed ik hier veel aandacht aan. Dat begint met afstellen van de schoenplaatjes. Eerder werden schoenplaatjes altijd onder de bal van de grote teen gezet. Tegenwoordig zijn de fietszolen veel stijver geworden en kan het schoenplaatje beter wat verder naar achteren gezet worden. Dat betekent op de lijn van het gewricht van grote teen naar kleine teen. Je voorvoet is het minst stabiele gedeelte van je voet, door het schoenplaatje verder naar achteren te zetten, kan je de druk veel meer over je hele voet verdelen. Tevens haal je zo veel spanning van je kuiten en hamstrings. Zeker wanneer je met je hakken omhoog fietst, kan je het schoenplaatje beter wat verder naar achteren zetten. Vaak zie je dan de hak dan al naar beneden gaan.Daarnaast het belangrijk om te kijken hoe je voet ten opzichte van je onderbeen staat. Bij 90% van de mensen staat de voet in een varusstand. Dat betekend dat de binnenkant van je voet iets hoger staat dan de buitenkant.

Met een voetdrukmeting zal je zien dat de kracht eerst aan de buitenkant van je voet aangrijpt en daarna naar je grote teen gaat (daar moet je immers je kracht overbrengen). Doordat je pedaal vlak is, zal je knie meedraaien naar binnen. Je ziet de knie dan bij elke trapbeweging van buiten naar binnen draaien. En juist deze draaibeweging kan knieproblemen veroorzaken.

Door een wig te plaatsen in de schoen of onder de schoen, kan je de druk over je hele voet verdelen en de kniestabiliteit vergroten. Deze wigjes zijn er in verschillende diktes. Door eerst het aantal graden kanteling te meten, kan ik bepalen welke wig jij nodig hebt.

Ook met een specifieke fietszool kan de druk verdeeld worden en zal je je kracht beter kunnen overbrengen en pijnklachten verminderen. Is je voet stug, of juist te flexibel? Of zakt je voet door naar binnen? Met een opmaat gemaakte zool is dit te verbeteren. FitYourBike werkt met warmte vervormbare zolen, zodat de voetboog goed wordt ondersteund. Dit verbetert de stabiliteit en dus de krachtoverbrenging.

Op deze zolen zal een pelotte worden geplaatst, afhankelijk van het type voet. Is jouw grote teen wel stabiel genoeg om de kracht over te brengen? Door de buiging en kracht te controleren, kan ik bepalen welke ondersteuning jij nodig hebt. Hoe flexibeler de voet is, hoe meer ondersteuning er nodig is. Belangrijk hierbij is dat je een goede fietsschoen hebt. Zie hiervoor ook mijn eerdere blog: http://fityourbike.blogspot.nl/2015/03/

Herken je dit, of heb je nog vragen. Bel me, of stuur een mail info@Fityourbike.nl – 06-19953394