Ik kreeg een dame op een trekkingsfiets, die steeds naar voren schoof op haar zadel. Bij aanvang doe ik altijd een uitgangsmeting. Dus een video, om bewegingen te analyseren. Maar ook doen we een zadeldrukmeting tijdens de bike fit.

Naar voor glijden op het zadel

Wanneer mensen naar voren glijden op het zadel, wordt vaak gedacht dat het zadel naar voren moet. Maar lang niet altijd. Je schuift naar voren, omdat je zwaartepunt te ver naar voren ligt ten opzichte van je trapas. Hierdoor val je als het ware voorover. Je moet spierkracht uit de benen gebruiken, om alleen al op je zadel te blijven zitten. En we willen natuurlijk alle energie, die we hebben, gebruiken om vooruit te komen. Verder krijg je ook meer druk op je handen.
Bij deze dame bleek ook dat het zadel hoger moest staan. In stappen van 3 mm gaan we telkens omhoog en testen we of het fietsen makkelijker, of moeilijker gaat. Zo komen op haar ideale zadelafstelling uit. Ze merkte dat ze steeds makkelijker kon fietsen. De beweging zag er ook soepeler uit. Ter controle doe ik altijd een zadeldrukmeting. Toen bleek dat de zadeldrukmeting veel slechter was geworden. Ze was veel verder naar voren op het zadel gaan zitten en ze bewoog nu veel meer van voor naar achteren (dit betekend wrijving en dus eerder zadelproblemen).

Conclusie

De conclusie was dat we te hoog waren gegaan, waardoor zij naar voren op het zadel ging zitten, om hoogte te compenseren. Ik kleine stapjes zijn we weer gaan zakken. Met als resultaat, dat de kniehoeken hetzelfde blijven. Maar de stabiliteit op het zadel is veel beter geworden. Die bewegingen kan je van buiten niet zien en daarom is de zadeldrukmeting voor mij een erg belangrijke tool, om de fiets nog optimaler af te stellen.