Heb jij zadelpijn op je e bike? Of schouder-nekklachten? Wat kan ik doen om dit te voorkomen of verhelpen? Dat zijn vragen, die veel fietsers bezig houden. Zadelpijn is een van de meest gehoorde klachten op de fiets. Helaas rust er nog steeds een soort taboe rondom zadelpijn. Maar geloof mij, je bent zeker niet de enigste met deze klachten. Met soms kleine wijzigingen aan je fiets, kunnen veel klachten worden verholpen. Zodat je met nog meer plezier op je fiets stapt.

Zadelpijn heeft niet alleen met je zadel te maken, maar ook met je houding op de fiets. En hoe je fiets staat afgesteld. Bij FitYourBike gebruiken we zadeldrukmeting. Een matje met 64 sensoren gaat over je zadel, zodat we kunnen zien hoe je je beweegt over je zadel. Waar de meeste druk zit en of het zadel bij je past. Staat je fiets niet goed afgesteld, dan zie je dat je heel veel beweegt over je zadel. En juist deze bewegingen zorgen voor veel wrijving en dus zadelproblemen.

Op de afbeelding van de zadeldrukmeting zie je zwarte lijntjes, dat is hoe je beweegt over je zadel. Het linker plaatjes is de begin afstelling. Deze fietser verplaatst haar zwaartekracht 11 cm van links naar rechts en 7 cm van voor naar achteren. Dat is erg veel. Dit kan dan ook weer schouder-, nek- en/of handproblemen opleveren. Omdat je ergens de stabiliteit moet terugvinden en dat doet door bijvoorbeeld je stuur krampachtiger vast te houden.

Na afstelling met behulp van de zadeldrukmeting, is er te zien dat er veel minder beweging op het zadel zit. De dame beweegt ook veel minder op haar fiets. We hebben een vast zadelpen gemonteerd, de oude, verende zadelpen gaf veel te veel beweging toe. Verder moest het zadel iets hoger, naar voren en 0,5 graden achterover gezet worden voor meer stabiliteit.

Een zachter zadel is niet altijd de oplossing.

Hoge druk op je zadel hoeft helemaal geen problemen te geven, als deze druk er ook maar elke trapbeweging weer afgaat. Hierdoor kunnen bloedvaten, zenuwbanen en je huid zich weer herstellen. Regelmatig adviseer ik mensen een harder zadel te nemen. Een hard zadel geeft meer feedback over waar je op je zadel zit. En je zakt er minder snel in weg. Hoe meer je met je zitbotjes in het zadel wegzakt, hoe eerder je problemen kunt verwachten aan de voorkant op je zadel. En dat is juist de regio waar we geen druk kunnen verdragen.

Let ook op de afstelling van je stuur, handvaten en remgrepen.

Ook zie ik vaak dat mensen het stuur omhoog zetten, wanneer ze last van nek en schouders hebben. Ze fietsen dan met opgetrokken schouders. Probeer het zelf maar eens. Trek je schouders maar eens op. Geeft dat ontspanning? Vaak niet. Zet het stuur zo hoog, dat je schouders rustig kunnen hangen. Maar dit kan dit alleen wanneer je stabiel op je zadel zit.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de afstelling van je stuur en remgrepen. Zeker bij ergonomische handvaten is het belangrijk dat ze goed zijn afgesteld, zodat ze je hele handen ondersteunen. Pols en onderarm in een lijn zijn. De remgrepen moeten op dezelfde lijn worden afgesteld, anders zit je nog met geknikte polsen op je fiets.

Dit alles wordt meegenomen tijdens een fietsafstelling bij FitYourBike.