Zadelpijn kan ontstaan wanneer je te veel druk hebt op zenuwen en bloedvaten in je bekkenregio, of als je te veel schuift op je zadel. Er bestaat niet een ideaal zadel voor iedereen. Niemand is hetzelfde gebouwd. Bovendien bepaald niet alleen het zadeltype, of je zadel bevalt. Dit wordt voor een groot gedeelte bepaald door de afstelling. Dus is je zadel afgesteld op jouw lichaam (anatomie, mobiliteit, stabiliteit). Lees hier de tips om zadelpijn te voorkomen en op te lossen.

Het lijkt erop dat iedereen steeds gevoeliger wordt. Vroeger kocht je een fiets en dan deed je het met het fietszadel dat op die fiets zat. Ik zie nu dat mensen steeds meer bewust worden van wat erop het zadel gebeurd. Een veel gehoorde klacht is, dat ze het gevoel hebben te  “schuiven op het fietszadel”. Hoe meer je schuift op je zadel, hoe meer wrijving, hoe eerder je last zult hebben van je zitvlak. Ook betekend veel schuiven op het fietszadel, dat je niet stabiel zit op je fiets. Daardoor kan het zijn dat je je stuur weer krampachtiger vast gaat houden en last krijgt van dove, tintelende handen.

Belangrijk is dus te kijken wat de oorzaak is van dat schuiven op het fietszadel. Past het zadel wel bij je? Is het niet te breed aan de voorkant? Staat het fietszadel wel goed afgesteld? Niet te hoog, niet te ver naar voren? Lees hier de tips om zadelpijn te voorkomen en op te lossen.

Zadelhoogte

De zadelhoogte wordt bepaald door tussenbeenlengte, cranklengte, dikte schoenplaatje, merk pedaal, soort inlegzooltje.

Het enkelen en de lengte van de voet spelen ook een rol in het bepalen van zadelhoogte. Zie figuur hieronder. Dit is een zeer belangrijk item om de exacte hoogte te bepalen. Bij het enkelen (dit is de stand van de voet op de pedaal) gaat de tip, afhankelijk van de persoon, naar boven dan wel naar beneden. Daarom begint de bepaling van je zadelhoogte, altijd met het positioneren van je schoenplaatjes. De zadelhoogte zelf, bepaal ik door de atleet te laten fietsen onder groot vermogen. We controleren dit met behulp van videoanalyse, een vermogensmeter en zadeldrukmeting.

 

 

Zadelterugstand (setback)

Afstand van zadel t.o.v. de trapas: Dit noemen wij de setback. Een zadel dat te ver naar voren staat, zal meer druk op de handen geven. Maar er ook voor zorgen, dat je naar voren glijdt op je zadel. Dit heeft te maken met de ligging van je zwaartepunt ten op zichte van de trapas. De setback van het zadel is de meest belangrijke afstelling, na afstelling van de fietsschoenen, omdat zo de beste krachtoverbrenging wordt bepaald. Het bepaald hoe je spieren worden belast. Ik streef naar een balans tussen Quadriceps en Hamstrings.

FitYourBike - zadelterugstand

zadelterugstand is de afstand van trapas tot punt zadel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe bepalen we nu afstand?

-Verschil in lengte van boven- en onderbenen.
-Binnenbeenlengte
-Rompstabiliteit
-De stand van de voet op het pedaal

De meting wordt uitgevoerd onder groot vermogen. Ik zie altijd een groot verschil in zadelpositie wanneer de atleet onder groot vermogen rijdt. De persoon schuift dan naar voor op het zadel. Dit is dikwijls aanleiding voor het vormen van een kwetsuur aan het zitvlak (derde bijbal!) en ook het comfort/stabiliteit is allesbehalve goed.

Stand van de voet op het pedaal

Wanneer we nu de twee foto’s vergelijken dan zien we dat de afstand X1 groter is dan de afstand X2. Dus de kanteling van de voet heeft een grote impact op de setback van het zadel. Indien we dus 2 identieke personen hebben met dezelfde binnenbeenlengte, dezelfde lengte van boven en onderbenen zullen die personen toch niet dezelfde setback hebben. Dit komt, meer dan waarschijnlijk, omdat ze beiden een verschillende voetkanteling hebben.

FitYourBike - enkeling

Op deze foto zien we dat de voet horizontaal staat. Bij deze voetafwikkeling zal het zadel meer naar voor moeten staan om een optimale zitpositie te creëren. (Afstand X1)

 

FitYourBike - stand van je voet

Op deze foto zien we dat de voet is gekanteld en zien we ook dat de knie meer naar voor komt. Dan moet het zadel meer naar achter gezet worden. (Afstand X2)

 

 

Hoogteverschil zadel-stuur

Dit wordt vooral bepaald door de flexibiliteit van de atleet. Ouderdom speelt hierin vaak een rol. Door gebruik te maken van een verstelbare stuurpen tijdens de bike fit, bepalen we jouw ideale hoogte en lengte van de stuurpen. Zo wordt er nagegegaan of er door de nieuwe positie geen te grote spanning in de rugspieren is ontstaan. Zowel in de lumbale zone als tussen de schouderbladen wordt de spierspanning gecontroleerd. Hoe diep een renner zit hangt dus in feite af van:

  1. Lengte van de romp
  2. Lengte van de armen
  3. Flexibiliteit atleet
  4. Ouderdom

Type zadel

Naast de afstelling van je zadel. Bepaald natuurlijk ook de vorm, hardheid, breedte van je fietszadel, of het zadel geschikt is voor je en je zonder zadelpijn kunt fietsen. Met behulp van dynamische zadeldrukmeting bepaal ik of het zadel bij je past. Ik beschik over verschillende type zadels, van onder andere de volgende merken:

Zadelpijn voorkomen of oplossen

Weten wat jouw ideale zadel is en hoe deze zo ideaal mogelijk af te stellen op jouw lichaam. Maak dan nu een afspraak bij FitYourBike.